Lansarea Programului SMART FACTORY 2024

APIUS Vă informează despre lansarea Programului SMART FACTORY – 2024, care prezintă certificarea sistemelor de management (ISO) și audituri sociale  (BSCI, SMETA, ICS) în industria ușoară.

Programul este o inițiativă strategică în cadrul Proiectului tehnologiile viitorului (FTA) sprijinit de USAID, Ambasada Suediei și UKaid, care vizează integrarea industriei prelucrătoare în lanțurile valorice globale.

Certificările respective sporesc reputația și aduc beneficii companiilor în domenii precum optimizarea proceselor, gestionarea riscurilor și îmbunătățirea calității produselor. Scopul programului este de a stimula creșterea și dezvoltarea industriei prin sporirea competitivității întreprinderilor și de a facilita accesul la piețele globale. Acesta include formare și asistență pentru a respecta standardele internaționale, a obține certificate și a crește competitivitatea.

În scopul îmbunătățirii creșterii durabile a industriei ușoare, este recomandat ca întreprinderile din industria ușoară a RM să implementeze un sistem de management bazat pe una din următoarele îmbinări ale standardelor internaționale:

  1. Sistem de Management Integrat Calitate – Sănătate și Securitate Ocupațională (ISO 9001-ISO 45001);
  2. Sistem de Management Integrat Calitate – Mediu (ISO 9001 – ISO 14001);
  3. Sistem de Management Integrat Mediu – Sănătate și Securitate Ocupațională (ISO 14001-ISO 45001);
  4. Sistem de Management Integrat Calitate – Mediu – Sănătate și Securitate Ocupațională (ISO 9001 – ISO 14001 – ISO 45001).

Printre avantajele pe care le posedă o întreprindere care implementează un sistem de management pot fi menționate următoarele:

  • atrag clienți europeni, care urmăresc obiectivul economic de maximizare a profitului;
  • este situată în proximitatea pieței de desfacere europene;
  • asigură calitatea înaltă a produselor finite și un termen de livrare destul de redus;
  • este competitivă în ceea ce privește costul per minut;
  • tot mai multe întreprinderi încep a presta servicii mai complexe (de aprovizionare a materiei prime, de elaborare a tiparelor, etc.), care se bucură de o cerere crescândă din partea clienților europeni.

Totodată, întreprinderile din industria ușoară sunt antrenate în efectuarea diferitor modele de business precum prestarea serviciilor pentru clienții internaționali, producerea și comercializarea articolelor sub marca proprie. Unele întreprinderi practică și modelul mixt.  Tendințele actuale sunt sustenabilitatea de comun cu responsabilitatea socială, astfel, întreprinderile din industria ușoară a Moldovei trebuie să accelereze implementarea Sistemelor de Management Integrat și Audit Social.

În ultimii ani, atât în Europa cât și pe arena mondială, tot mai multe companii își asumă responsabilitatea socială corporativă prin practici oneste, transparență în gestiune, etica de business a lanțurilor de aprovizionare și dezvoltarea în armonie cu mediul înconjurător. Această metodologie a căpătat denumirea de audit social și reprezintă verificarea coerenței acțiunilor companiilor cu valorile economiei sociale.

Avantajele auditului social se rezumă la faptul că acesta ajută companiile să înțeleagă problemele cheie de sustenabilitate cu care se confruntă și le permit să atenueze riscurile de-a lungul lanțului de furnizare/aprovizionare, să respecte cele mai înalte standarde internaționale sociale, să îmbunătățească în mod continuu relațiile cu clienții, ceea ce protejează  și sporește reputația întreprinderii pe piața/piețele de desfacere.

Pot beneficia de asistență din partea asociației pentru implementarea Sistemului de Management și de Audit Social orice întreprindere care corespunde următoarelor criterii:

  1. Să fie deschisă pentru implementarea și menținerea continuă a unui Sistem de Management. Aceasta înseamnă că întreprinderea conștientizează și își asumă responsabilitatea pentru proiectarea, documentarea, implementarea și menținerea Sistemului de Management;
  2. Să dispună de procese clare pentru care sunt alocate resurse și persoane responsabile. Procesul de producție să fie organizat în flux;
  3. Să fie membru al asociației APIUS. Reieșind din faptul că asistența se va acorda din grant alocat asociației APIUS de către proiectul FTA si se va desfășura sub monitorizarea din partea asociației, una dintre cerințe este ca întreprinderea să fie membru al asociației sau cel puțin să pretindă să devină membru al asociației;
  4. Să fie cel puțin o întreprindere mică cu un număr de angajați minim 20 persoane.

Reieșind din cele expuse mai sus, Asociația Patronală din Industria Ușoară, vă invită să participați la acest Program care este parțial susținut financiar de FTA, iar numărul întreprinderilor admise este anual limitat.

Totodată, pentru a cunoaște situația exactă a întreprinderilor din industrie în ceea ce privește certificarea, rugăm respectuos să completați formularul accesând link-ul (https://forms.gle/thoeWzbv9srBGiYa8 ), sau să ne furnizați următoarea informație, la adresa ana.ghetivu@apius.md:

  1. Sunteți certificați sau nu;
  2. Dacă da – transmiteți copiile certificatelor actuale;
  3. Doriți/aveți nevoie să vă certificați în acest an?
  4. Dacă da – care tip de certificare?
  5. În cazul în care certificarea actuală valabilă expiră în anul 2025 sau 2026, doriți să fiți incluși în Program pentru anul respectiv?
  6. Comunicați numele/prenumele, nr. de tel., adresa de email a persoanei de contact.

Responsabil de proiect – Ana GHEȚIVU: 079 500 369, ana.ghetivu@apius.md

Follow us